Hvem er det egentlig du er forbundet med på LinkedIn?

 
Har du nogensinde tænkt over, hvem de mennesker du er forbundet med på det sociale medie LinkedIn er - og ikke mindst, hvordan du kan bruge dem i forskellige sammenhænge.
 
Den amerikanske blogger Henry Hirschel var på et tidspunkt jobsøgende og begyndte at fundere over kvaliteten af sit LinkedIn netværk. Henry Hirschel identificerede tre typer af LinkedIn-forbindelser. For at gøre det nemt, kalder vi dem her: Samlerne, Vælgerne og Vennerne.
 
Samlerne i dit LinkedIn-netværk, er de mennesker der selv har opbygget store LinkedIn netværk. Deres generelle adfærd er at netværke/linke med så mange mennesker som overhovedet muligt – baggrunden for dette kan være meget forskellige. Karakteristisk for Samlerne er dog, at du aldrig har mødt dem fysisk, men at du naturligvis har accepteret deres invitation til at connecte (eller måske endda selv sendt en til dem). Omdrejningspunktet er at I har tænkt; ”at en dag får vi brug for hinanden”.
 
Så er der Vælgerne, der, ifølge Hirschel, er kategorien af mennesker som du kender i professionel sammenhæng. Vælgerne kan være forskellige forretningsforbindelser, kunder, nuværende eller tidligere kolleger, eller de mennesker du har mødtes med på en konference, under et seminar eller på en messe. Det som definerer Vælgerne er, at I har delt en oplevelse – I husker således hinanden for en konkret fælles begivenhed.
 
Vennerne er naturligvis de mennesker du kender godt socialt – dine tætte venner og måske endda din familie.
 
Hvem er det så der er mest relevante i din jobsøgning?
Forestil dig at du sender en e-mail til alle dine kontakter på LinkedIn og fortæller, at du er jobsøgende! Hvordan tror du dine kontakter vil respondere?
 
Et oplagt svar – og sikkert også en lidt misforstået antagelse – er at Vennerne naturligvis springer til med førstehjælp, støtte og vejledning. Desværre er det sjældent tilfældet, at dine nærmeste laver præcist det samme som dig og kan linke dig til de rette mennesker! Du får sikkert en masse venlige svar og støttende bemærkninger fra Vennerne, men spørgsmålet er om hjælpen de kan tilbyde hjælper dig til et nyt job?
 
Vælger-kategori husker dig (forhåbentligt!) for en positiv fælles oplevelse. Som hovedregel ønsker de at hjælpe dig på enhver tænkelig måde. De kender de ofte de rette mennesker, de sidder i de rette virksomheder og har et godt indblik i den branche du gerne vil videre I. De mennesker bør derfor have din højeste prioritet og dit fokus. De hører først om nye tiltag i branchen og de ledige jobs!
 
Dine netværksforbindelser fra Samler-kategorien, vil nok kun besvare din e-mail meget sporadisk og chancen for at de kan hjælpe dig til et nyt job er nok temmelig lille - med mindre de er i rekrutteringsbranchen, i præcis samme branche som dig eller måske har hørt et interessant rygte.
 
Generelt råder vi jobsøgende til, som det første, at finde frem til, hvordan dine kontakter på LinkedIn falder i de 3 kategorier og starte derfra. Når du kommunikerer med dine LinkedIn kontakter, bør du målrette kommunikationen mod de forskellige kategorier, for at få et brugbart svar - et tip, en kontakt eller et job ud af din forespørgsel.
 
Generelt bør du fokuserer på at opbygge Vælger-kategorien. Hvergang du har en god oplevelse med en kunde, en kollega eller møder en kontakt fra samme branche, så invitér dem til at linke med dig på LinkedIn. Vælgerne vil være tilbøjelige til, at huske dig positivt næste gang i mødes og måske være en positiv fortaler for dig, skulle du have brug for lidt hjælp i din jobsøgning.
 
Artiklen er skrevet med inspiration fra Henry Hirschel’s blogs om emnet.