LinkedIn - Gå de sociale medier i møde og bliv opdaget!

 

Af: Morten L. Baagø & Hasse Steenbuch, INCIPIA

I rekrutteringsverdenen fylder LinkedIn efterhånden en del! Fra rekrutteringsvirksomhedernes synsvinkel er her mange karriereorienterede og velkvalificerede kandidater samlet på ét sted, samtidigt er de at skabe og holde kontakten til.
 
SÅ - er du karriere- og netværksinteresseret, er LinkedIn stedet man bare skal være. Ud over at være et fantastisk netværkselement – med alle de fordele det kan give dig i dit arbejdsliv - giver LinkedIn dig muligheden for at vise til mange, hvad du kan.
 
Din LinkedIn-profil er dit håndtryk på internettet som arbejder for din karriere - også når du ikke selv er online!
 
Her er en nem introduktion til LinkedIn.
 
Summary & Specialites
Husk at LinkedIn også fungerer som en søgemaskine – hvis du fx jagter en karriere indenfor salg i medieverdenen, er det naturligvis en god idé, at tænke over hvilke søgeord interesserede virksomheder (eller rekrutteringsvirksomheder) kunne tænkes at anvende – og herefter inkludere disse i den intro-tekst du forfatter for at fortælle om dig selv.
 
Billede
Tænk professionelt. Vælg et billede som viser, hvordan du gerne vil opfattes i professionelle sammenhænge. Billedet skal være en del af dit karriere-image, så undgå at bruge grumsede feriebilleder. Brug gerne billeder i sort/hvid, idet farvebilleder ofte bliver uskarpe og uklare, hvis de kopieres eller printes. De fleste husker for resten billeder bedre end navne.
 
Sprog
LinkedIn-sproget er som udgangspunkt engelsk. Tænk derfor med dette udgangspunkt. Selv om LinkedIn giver dig mulighed for at oprette profiler på både dansk og engelsk, er der også mere arbejde forbundet herved. På den anden side sikrer du dig, at du kommer frem i samtlige søgninger, uanset om en potentiel arbejdsgiver søger via danske eller engelske søgeord. Men de fleste kan jo engelsk.
 
Din faglige profil
Du har sikkert allerede et CV – lad det være udgangspunktet for dit arbejde med LinkedIn.

Begynd med de store linjer som uddannelse og relevant erhvervserfaring – husk de rette titler og virksomhedsnavne. Undgå stavefejl. Det ser både sjusket ud og gør måske, at du ikke dukker op i de søgninger du gerne vil på LinkedIn.

Det er meget vigtigt, at du forsøger at beskrive dine opgaver så nøjagtigt som muligt – hvad har du lavet før, hvilke resultater har du opnået og hvad lærte du? Undgå alt for meget fyld, men husk at læseren ikke ved det du ved – så fokuser på at få beskrevet, hvordan de erfaringer du egentlig har, hænger sammen med hvad du kan tilbyde en ny virksomhed.

Som beskrevet indledningsvist, er ”Summary” og ”Specialities” der hvor du både skal tænke præsentations- og søgemaskine-taktisk i dit ordvalg.

Skriv et kort summary, hvor du i teaser-format skitserer dine erfaringer og dine karrieremål. Definer derefter dine specialties - altså de af dine kompetencer som står skarpest. Besøg andre du kender på LinkedIn for, at blive inspireret af deres måde at gøre det på!
 
Dit netværk
Det handler om netværk - som LinkedIn's slogan så rigtigt understreger: ”Relationships matters”.

Brug tid på at etablere og udbygge dit netværk – tænk mennesker fra dit nuværende og dine tidligere jobs, mennesker du studerede sammen med, mennesker fra foreninger og sportsklubber, bestyrelser, naboer etc.

Dit fokus skal ikke være, som på Facebook, at finde og holde kontakten til alle dine nære venner og familie, men derimod de mennesker du mener, kan hjælpe din karriere og dig som professionelt arbejdende menneske. Og husk det går begge veje!

Husk desuden, at skal andre tage din profil seriøst, skal du op på minimum 40-50 kontakter, ellers signalerer du, at du ikke selv anvender LinkedIn aktivt.
 
Grupper
LinkedIn er et enormt netværkssted og har et utal af grupper med forskellige faglige overskrifter. Forsøg at finde de grupper som er fagligt interessante for dig.

Husk at de mange grupper du melder dig ind i, både siger noget om din faglige profil og samtidig er med til at udvide dit netværk. Husk også at grupperne har opslagstavler med ledige jobs.
 
Recommendations
Når du har oprettet dine kontakter, kan du begynde at indhente anbefalinger - eller ”recommendations” som LinkedIn kalder dem. Recommendations er positiv omtale af dine meritter fra de mennesker du tidligere har arbejdet sammen med og som kan give et indtryk af dig i mere faglige sammenhænge.

Recommendations er med til at tegne et mere nuanceret billede af dine præstationer og herudover forklare, hvilke forskelle du har gjort i forskellige sammenhænge – det kan være en chef der sætter pris på, at have haft dig som medarbejder, et projekt som er gået godt eller en kollega der gerne vil rose dine lederegenskaber.

Enkelte mener recommendations er lidt for iscenesættende, men disse er centrale for din profil, da disse fuldender tegningen af dig som potentiel kandidat.

Og husk, at desto flere recommendations og kontakter du har, jo bedre bliver din profil rangeret i søgningerne på LinkedIn.
 
Opdatér din status
Et par gange om måneden bør du opdatere din LinkedIn status. På denne måde holder du dit netværk opdateret på hvad du laver lige nu – hvem ved du kan måske endda få hjælp eller gode råd til et vanskeligt problems løsning.

Husk selv at kommentere på andres opdateringer – det kan enten være en spændende udfordring, et nyt job eller et arrangement som du ønsker at dele videre.
 
Det skal du ikke gøre på LinkedIn
 

  • Lyv aldrig! I en tid hvor vores netværk eksploderer og hvor bare 50 kontakter giver adgang til flere millioner kontakter, er chancen for at blive taget i at pynte på titler, tidspunkter og ansvarsområder stor.
  • Lad være med at over-informere! Lyt mere end du deler og del kun det som er relevant med andre.
  • Del ikke rygter! Internettet husker alt – så del kun fakta og ikke løse rygter.
  • Pas på med at linke mellem de forskellige sociale platforme du er på. Fx har LinkedIn og Facebook et temmeligt forskelligt indhold og målgruppe.